بنابراین این گفته عموم که میتوانید تست های دشوار را رها نموده و به سراغ تست های آسانتر بروید ... کاملاً غلط میباشد زیرا تست های دشوار به علت داشتن پاسخگوی کمتر از بیشترین ارزش در کنکور برخوردار میباشند.
چگونه تراز خود را در کنکور افزایش دهم؟
چند راه ساده برای افزایش تراز وجود دارد اگر نکات زیررا بادقت مطالعه کنید با کمی تفکر میتوانید از آنها استفاده کنید.
•قانون اول کاهش یا افزایش تراز جمعیت شرکت کننده در آزمون بستگی دارد . پس اگر رشته هایی را انتخاب کنید که در آن افراد کمتری ثبت نام کرده اند تراز آن رشته در سال آزمون شما پایین ترخواهد آمد.•قانون دوم این مورددوم را کسانی که پزشکی و تجربی باهم امتحان داده اند درکارنامه های پارسال خود دیده اند.بعضی از دانش آموزان با مقایسه این دوکارنامه مشاهده کرده اند بااینکه درآزمون پزشکی به نسبت درصدهای بالاتری زده اند تراز پایین تری کسب کرده اند.جواب این معما در سطح علمی شرکت کنندگان آزمون است.هرچه سطح علمی رقبای شما بالاتر رود کسب ترازبالاترسخت تر میشود.•قانون سوم ازموضوع بالا نتیجه دیگری نیز میتوان گرفت. (اگر شاگرد زرنگها اعتماد به نفس نداشته باشند و رشته های دیگری به جز خواسته خود انتخاب کنند, رشته های خوب برای دانش آموزان بااعتماد به نفس باقی میماند)•قانون چهارم تراز با سطح علمی دانش آموز شرکت کننده درآزمون رابطه مستقیم دارد.خوشبختانه درآزمونهای دانشگاه هارشته های متفاوت باتغییر ضرایب آنها در هردرس آزمون اصطلاحا سخت و ساده میشود بنابراین جهت کسب تراز بالا با استفاده از توان علمی خودتان به تغییر ضرایب هردرس بیشتر توجه نمایید.•قانون پنجم چند قانون بالایی زیاد ارتباط به درس خواندن نداشت و در واقع به استراتژی امتحان دادن بستگی داشت. اینم قانون آخر (هرچه بیشتر درس بخوانید تراز بالاتری بدست می آورید ) ولی معنی این قانون هم .....خوانی نیست هوشمندانه خواندن است فقط مطالعه صفحات زیاد و یا صرف ساعات زیاد نتیجه بخش نیست – هم میدانید و هم دیده اید ! – هوشمندانه خواندن را باید فراگرفت.
چند جمله ساده و کاربردی در مورد تراز1.برای تطبیق تراز های موجود دررشته های دانشگاهی با سطح تحصیلی خودتان ابتداوضعیت علمی خود را در مقایسه با دانش آموزان دیگر بسنجید.2.اگرفکرمیکنیدکه در آزمون های تستی مثل بقیه به سوالات جواب میدهید انتخاب ترازهای 5000 تا 5800 برایتان مناسب است.3.اگر فکرمی کنید درآزمون های تستی همیشه بهتر از بقیه جواب میدهید انتخاب ترازهای 5800 تا 6300 برایتان مناسب است.4.اگردر آزمون های آزمایشی همیشه رتبه و نمره خوب کسب میکنید ترازهای بالاتراز 6300 راانتخاب کنید.
در دانشگاه آزاد برای هر درس یک نمره تراز محاسبه می شود که عددی است معمولاً بین 2000 تا 9000 . انحراف از محدود ذکر شده به سمت بالا و پایین بسیار نادر است . از لحاظ آماری و علمی نمره تراز می تواند بین منفی بینهایت تا مثبت بینهایت باشد . نمره تراز 7000 برای یک درس بسیار ایده آل است و نشانگر اینکه رتبه فرد در این درس بالاست . البته دقت کنید که برای مثال در درسی مثل ریاضی ، شما با درصدی مثل 50 به تراز 7000 می رسید. ولی در درسی مثل معارف به درصدی حدود 80 نیاز دارد . نمره تراز بین 5000 تا 6000 معمولاً درصدهایی هستند که ارزش متوسطی دارند . نمره تراز حدود 3500 نشانگر این است که درصد فرد مورد نظر در حدود صفر بوده است . درصد صفر ، ولی تراز 3500 ؟؟! حتماً تا به حال فهمیده اید که به دست آوردن تراز 3500 کار ارزشمندی نیست . در واقع شما سوالات یک درس پاسخ ندهید ، تراز شما در همین حدود خواهد شد . نکته دیگر اینکه درصدهای منفی باعث افت بیشتر نمره تراز خواهد شد . نمره تراز در درس هایی که برای همه آسان است . در درس هایی که سطح نمرات بالاست مثل ادبیات یا معارف برای رسیدن به نمرات تراز بالا نیاز به درصد بسیار بالا دارد . در این درس ها درصدهایی مثل 50 یا 60 هر چند در ظاهر بد نیستند ولی در واقع باعث پایین آمدن شدید نمره تراز می شوند . محاسبه نمره تراز عمومی برای یک کارنامه فرضیترازمعارف(3)+تراززبان(2)+ترازعربی(2)+ترازادبیات(4)= تراز دروس عمومی کلیدهای طلایی موفقیت تحصیلی
35 کلید طلایی موفقیت تحصیلی :
مهمترین عامل پیشرفت تحصیلی ، پیش نیازهای یادگیری هستند . میزان موفقیت ، ارتباط مستقیمی با میزان دستیابی به پیش نیازها دارد . یادگیری با اجبار پیش نمی رود . برای خوب یادگرفتن و موفقیت درسی ، باید علاقه و انگیزه وجودداشته باشد . نقش معلم و روش تدریس در موفقیت تحصیلی مهم است ، اما نه به اندازه ی پیش نیازهای درسی و انگیزه برای یادگیری بهترین منبع برای درس خواندن ، کتابهای درسی است و استفاده از جزوات و کتابهای کمکی ، تنها در شرایط خاصی ضرورت پیدا می کند . درس خواندن بدون تسلط بر راهبردهای مطالعه و یادگیری ، مانند راه رفتن در تاریکی است . طوری برنامه ریزی کنید که برنامه ی شما قابلیت اجرا داشته باشد ؛ در غیر اینصورت بعد از مدتی ، نگرش منفی نسبت به برنامه ریزی پیدا خواهید کرد . اگر می خواهید خوب درس بخوانید ، خود را در فضای درسی - علمی مناسب قرار دهید . اولین و مهمترین عامل افزایش کارایی حافظه " دقت و توجه " است. برای استفاده از توانایی حافظه ی کوتاه مدت ، به صورت متراکم ( مطالعه فشرده در زمان کم ) درس نخوانید . علاوه بر این مطالب را در فاصله های مناسب تکرار کنید . برای افزایش توانایی حافظه دراز مدت ، لازم است که هوشیارانه و معنی دار مطالعه کنید . در صورت استفاده از خدمات مشاوره ای ، به صلاحیت های علمی و فردی شخص مشاور دقت کنید . مرور برگه های امتحانات قبلی ، می تواند اطلاعات مفیدی برای آمادگی امتحان در اختیار شما قرار دهد . نیاز اساسی شما قبل از امتحان ، زیاد خواندن و پیش بینی سوالات نیست ، بلکه حفظ آرامش و نظم ذهنی است برای آغاز ، ادامه و پایان جلسه امتحان ، روند ذهنی مشخصی داشته باشید . در طراحی سوالات کنکور ، اصول کلی طراحی تست رعایت می شود . بنابراین برای پاسخ گویی به سوالات ، دنبال روشهای غیرعادی نباشید خود را برای مواجهه با هر نوع سوالی در سر جلسه کنکور آماده کنید . باید این فن جسورانه را بیاموزید که از کنار برخی تستها بگذرید . در تستهایی که در مورد گزینه صحیح شک دارید ، تنها زمانی ریسک کنید که اطمینان داشته باشید حداقل دو گزینه غلط است . قبل از اقدام به پاسخگویی تست ، تمام اجزای آنرا با دقت بخوانید . در تقسیم زمان برای پاسخگویی به تستها ، توجه داشته باشید که زمان لازم برای حل هر تست متفاوت است . اگر زمانی برای مرور تستها باقی ماند ، پاسخ را تنها زمانی تغییر دهید که به غلط بودن پاسخ اول اطمینان داشته باشید. برای افزایش سرعت عمل در تست زنی چهار عامل موثر است : تمرین و رکوردگیری تست زنی ، شادابی و سرحال بودن ، تمرکز و آرامش ، مطالعه مفهومی محاسبات ریاضی را با دقت و تمرکز انجام دهید . در تست های ریاضی یک روش کار مشخص داشته باشید تا دچار سردرگمی نشوید . در تست های فیزیک به واحدها ، مقادیر و محاسبات عددی مربوط توجه داشته باشید . در تستهای زیست شناسی ، دقت روی درک و فهم سوالات اهمیت بیشتری دارد. در تستهای زبان انگلیسی ، زمان را هماهنگ با زمان دروس عمومی دیگر در نظر بگیرید . در تستهای معارف ، امکان سرعت عمل بیشتر است . تستهای ادبیات را جدی بگیرید و به مطالبی که حفظ کرده اید اتکا نکنید . در تستهای عربی ، هیچ فنی به اندازه آمادگی قبلی برای کسب مهارت بیشتر نقش ندارد . درست درس خواندن یا مطالعه بهینه ، یعنی استفاده کامل از زمان موجود برای درک و فهم مطالب. بجای افزایش بی حساب ساعات مطالعه ، " موثرترین روش " ممکن را به موقع انجام دهید . به منظور بهره وری بیشتر ، برنامه درسی خود را به گونه ای تنظیم کنید که مطالعه شما در ساعات امج انرژی شما باشد. اگر افزایش ساعات مطالعه مهم است ، استفاده بهینه از این ساعات مهم تر است. دانش آموزی که می خواهد جدی باشد ، باید هرچه سریعتر خود را در فضای درس و کنکور قرار دهد و از مشغله های ذهنی حاشیه ای و غیرضروری اجتناب کند
اصول و قواعد اساسی موفقیت در کنکور:
همواره با سعی و تلاش بسیار می توان بر موقعیت های هر چند دشوار پیروز و جزء بهترین ها شد .
در عرصه کنکور رقابتی وجود دارد که این رقابت نوعی سبقت گرفتن و پیشی گرفتن از یک رقیب است که با استفاده از سعی و تلاش و ارائه یک سری اصول و قواعد می توان به موفقیت در کنکور نائل شد.اصول و قواعد اساسی موفقیت در کنکور را اجمالاًدر پنج مورد احساس خلأ ، تعیین هدف ، برنامهریزی و مشاوره صحیح ، مطالعه صحیح و اصولی و بهداشت روان مورد بررسی قرار می دهیم .
من آنچه شرط بلاغ است با تو می گویم تو خواه از سخنم پند بگیر خواه ملال
1-احساس خلأ :
اصولاً شکل گیری هر انگیزهای برای حرکت ناشی از احساس کمبود و خلاء میباشد. انسان تا احساس گرسنگی نکند به سوی غذا نمیرود و تا احساس فقر نکند به سوی غنا گام بر نمیدارد.
ما برای حرکت به سوی مقصد احتیاج به «انگیزه» داریم و برای طی کامل مسیر نیز این «انگیزه» باید لحظه به لحظه تجدید و تقویت شود. تا وقتی که انسان در خود احساس خلأ و کمبودی نکند انگیزهای برای حرکت ایجاد نمیشود. پس از شروع به حرکت نیز دوام و استمرار آن منوط است به بقاء این احساس. لذا هرلحظه که انسان متوجه شود که کمبود برطرف شده یا اینطور تصور کند، بدیهی است که از حرکت باز میماند. هیچ چیز در زندگی رایگان به دست نمی آید و هیچ رویدادی تصادفی اتفاق نمی افتد ، هرچه انگیزه بیشتری برای حفر گودال داشته باشیم ، گودال عمیق تری به وجود می آید و آب چاه بیشتری خواهد داشت .
تحصیل علم نیز به همین ترتیب است. انسان تا احساس جهل (خلأ علم) نکند به سوی کسب دانش گام بر نمیدارد. و برای استمرار این حرکت نیز باید «فقدان علم» همواره مدنظر باشد. بیشک از بین رفتن این احساس، انگیزة جویندة علم را زایل میکند و او را از حرکت باز میدارد. در گوشه ای نشستن و احساس حقارت و ناتوانی در واقع خیانت به آفریننده آدمی است .
همت بلند دار که مردان روزگار از همت بلند به جایی رسیده اند
2- تعیین هدف :
گام بعدی در دستیابی به یک مقصود شناخت دقیق و کاملِ آن است. زیرا پس از آنکه انسان کمبود و خلأ چیزی را در خود احساس کند برای رفع آن تلاش میکند. اما تنها این کافی نیست بلکه او نیازمند دورنمایی است که تا انتها او را در یک مسیر به حرکت وادارد و از انحراف او به اطراف جلوگیری کند و آن چیزی جز تعیین هدف و شناخت کامل و دقیق آن نیست. تمام کسانی که امروزه سرنوشت ملت ها را در دست دارند ، افرادی هستند که در دوران گذشته برای زندگی خود هدفی داشته اند که هم اکنون به آن دست یافته اند . یکی از فلاسفه گفته است که" جوان بدون هدف مانند کسی است که دست به خودکشی روحی زده است ." در تعیین هدف نکات زیر باید مورد توجه واقع شود:
الف) هدف باید متعالی و ارزشمند باشد :
بدون شک اهدافی بی ارزش و پوچ مانند «فرار از سربازی» و «چشم همچشمی» نمیتواند دورنمای مناسبی برای حرکت باشد. در راه رسیدن به هدفهای از پیش تعیین شده خود باید از غرور و تکبر دوری کرد و از تجربه ها ، اندوخته ها و سخنان افراد با تجربه استفاده کرد.
چو قسمت ازلی بی حضور ما کردند گر اندکی نه بوفق رضاست خرده مگیر
ب) هدف باید واضح و مشخص باشد و داوطلب کاملاً به آن آگاهی و اعتقاد داشته باشد.
بسیاری از داوطلبان شرکت کننده در کنکور از اهداف واقعی خود بیخبرند. وقتی از آنها پرسیده میشود «هدف شما از مطالعه و تحمل سختیهای شرکت در کنکور چیست؟» از« علاقه»، «استعداد»، «درآمد» و امثال اینها صحبت میکنند اما پس از چند لحظه اعتراف می کنند که علاقهای به رشتة مد نظر خود ندارند یا برای کسب درآمد نیازی به تحصیل احساس نمیکنند و استعدادی هم در میان نیست. مشخص نبودن هدف یکی از مهمترین عوامل عدم موفقیت داوطلبان است.
ج) هدف باید ثابت باشد.
معمولاً تغییر هدف آثار سوء و جبران ناپذیری را بر جای میگذارد. در نظر بگیرید داوطلبی برای قبولی در رشته پزشکی شروع به مطالعه میکند و طبق عادت نادرست، وقت خودرا تماماً مصروف یادگیری دروس اختصاصی میکند اما پس از مدتی بنا به دلایلی تصمیم به شرکت در آزمون زبان انگلیسی می گیرد و در مدت کوتاه باقیمانده تا کنکور مجبور است دروس عمومی را که مدت مدیدی از آنها غافل بوده است مطالعه کند. تأثیر ناخوشایند تغییر هدف در چنین مواردی آشکار است. هدف را سکویی برای رشد خود در آینده قرار داده و در راه رسیدن به آن گام به گام پیش روید و هرگز در این فکر نباشید که هدف خود را تغییر دهید .
د) هدف باید واحد باشد.
در نظر داشتن چند هدف آن هم اهدافی که همسو نیستند )مثلاً انتخاب رشتههایی که در یک زیر گروه نیستند) موجب تحمیل تکالیفی بیش از حد توان بر داوطلب میشود. اهدافتان را به زلالی آب چشمه و در یک مسیر واحد و در عین حال شکوهمند و عظیم سازید ، خود را در اهدافتان شناور ساخته و نیروی خود را در این راه افزون سازید تا به نتیجه مورد نظر برسید .
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم موجیم که آسودگی ما عدم ماست
3- برنامهریزی و مشاوره صحیح :
پس از تعیین هدف و شروع به حرکت، نخستین نیازی که احساس میشود یک «برنامة صحیح و اصولی» میباشد. در این مرحله انسان از خود میپرسد: «حال که باید برای تحقق یک هدف حرکت کنم «راه درست» کدام است؟ راه درست برای نیل به مقصود همان «برنامهریزی صحیح و اصولی» است. رسالت یک برنامه خوب آنست که ما را با صرف کمترین انرژی و زمان به تمامِ اهداف تعیین شده برساند. برنامهریزی صحیح و اصولی برای داوطلبان کنکور باید دارای شرایط زیر باشد:
الف) تجزیه زمان باقی مانده به واحدهای کوتاه مدت: بدین معنا که مثلاً اگر تا روز آزمون سه ماه باقی است این سه ماه به دورههایی کوتاه مدت همچون دورههای هفتگی تقسیم شوند و تکلیف داوطلب در هر دوره مشخص باشد. این تقسیمبندی موجب میشود داوطلب گذران دورههای زمانی را یکی پس از دیگری احساس کند و بتواند تا حدی برنامة آیندة خود را پیشبینی نماید و در پایان هر دوره خود را بیازماید تا از میزان پیشرفت خود مطلع شود.
ندانی قدر وقت ای دل مگر وقتی که درمانی
ب) برنامه ریزی باید مبتنی بر تجربه باشد:
بدون تردید برای رسیدن به یک هدف، بهترین و مطمئنترین راه، حرکت در مسیری است که از «آزمون و خطا» سر سلامت به درآورده باشد و امتحان خود را پس داده باشد. تجربة برنامههای غیراصولی و نیازموده و همچنین برنامههایی که از جانب افراد غیر متخصص و غیرکارآزموده طرحریزی شده است به داوطلبان شرکت در کنکور – که فرصت کوتاه و جبران ناشدنی دارند – به هیچ عنوان توصیه نمیشود.
پیر پیمانه کش من که روانش خوش باد گفت پرهیز کن از صحبت پیمان شکنان
ج) تجویز کلیة دروس در کلیه واحدهای زمانی:
نکتة بسیار مهمی که هر برنامة اصولی باید آن را تأمین کند «قرار دادن کلیه دروس در کلیة واحدهای زمانی» است. مثلاً اگر برنامه تحصیلی شامل دوازده مرحلة هفتگی باشد باید در هر دوازده مرحله، داوطلب کلیة دروس را مورد مطالعه قرار دهد. غفلت از هر ماده درسی و تعویق در مطالعة هر درس هرچند کم اهمیت، تبعات سوء و جبران ناپذیری را به دنبال دارد.
البته باید توجه داشت که کمتر دانشآموزی توانایی برنامهریزی اصولی و هدفمند را دارد و در اینجاست که نیاز به مشاوران متخصص و مجرب در این زمینه احساس میشود. در این مورد به ذکر این نکته بسنده میکنیم که مهمترین ویژگی مشاور آنست که خود توانسته باشد این مسیر را با موفقیت پیموده باشد و از راه و چاه آگاه باشد.
فکر خود و رای خود در عالم رندی نیست کفرست در این مذهب خودبینی و خودرایی
4- مطالعه صحیح و اصولی:
یکی از کلید واژههای اساسی در موفقیت تحصیلی و بخصوص موفقیت در کنکور آشنایی داوطلب با تکنیک و اصول مطالعه است. امروزه بر کسی پوشیده نیست که مطالعه برای کنکور یک مقوله پیچیده و علمی است و نیازمند آموزش است. با افزایش رقابت در کنکور و علمی و تخصصی شدن سؤالات تنها کسانی میتوانند در این مبارزه نفسگیر پیروز شوند که با تکنیکها و روشهای مطالعه آشنا باشند. روش صحیح مطالعه روشی است که با صرف کمترین زمان و انرژی از سویی باعث تسلط کامل دانشآموز بر مطالب کتب درسی شود و از سوی دیگر ثبات معلومات را در ذهن او تضمین نماید.
5- بهداشت روان :
تأثیر بهداشت و سلامت روان را بر فرآیند یادگیری، پیشرفت تحصیلی و حفظ و تقویت انگیزه داوطلب نمیتوان انکار کرد. درواقع بهداشت و آرامش روان بستری مناسب جهت نیل به هدف را فراهم میآورد. علت شکست بسیاری از داوطلبان مستعد و کوشا در کنکور عدم تأمین آرامش و سلامت روان است. آفتهای بهداشت روان از این قرار است.
الف) افسردگی: افسردگی نوعی غم و اندوه و کاهش غیرطبیعی سطح شادمانی در انسان است. افسردگی موجب میشود داوطلب انرژی لازم را برای دنبال کردن برنامة تحصیلی خود، نداشته باشد و در میانة راه سرد و متوقف شود رابطه میان افسردگی و هجوم افکار منفی و مشغولیت بیش از حد فکر به این افکار و متعاقباً از دست دادن قدرت تمرکز و افت کیفیت یادگیری، کاملاً اثبات شده است.
ب) استرس: استرسهای روانی اگر بیقاعده و بیش از حد معمول باشند آرامش فرد را به مخاطره انداخته و او را از پیشرفت تحصیلی باز میدارند.
ج) ترس از ناکامی: ترس از ناکامی که داوطلبان از آن به عنوان «اضطراب» و «دلشوره» یاد میکنند آفتی است که موفقیت هر داوطلب کنکور را تهدید مینماید. این ترس غیر موجه از آینده تمام وجود داوطلب را تسخیر میکند و بستر مناسب برای رشد و ثبات هرگونه دانش مفید را از بین میبرد.
مکن ز غصه شکایت که در طریق طلب به راحتی نرسید آنکه زحمتی نکشید
هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..